sunnuntai 28. joulukuuta 2014

ihminen rakentaa persoonallisuuttaan

MOI!

Otsikosta voi jo päätellä vähän tämän päivän aiheita,vai voiko?

No tänään puhutaaan kuitenkin personallisuudesta ja minuudesta ja muista semmoisista kivoista jutuista.



MINÄ JA MINUUS
  • minä on tietoinen itsestään, kehon tiloista ja ympäristöstä
  • psykkinen itsesäätely
  • minä= kaikki ne prosessit, jotka koetaan osaksi itseä, mielekkyyden eheys ja pyrkimys


PERSOONAN " KERROSTEN" KEHITYS
persoonan "kerrosten" kehitys
  • kehominä
  • esikielelellinen kerrostuma
  • erillinen minuus syntyy ensimmäisten 3vuoden aikana, minätietoisuus n. 1 1/2 v. (peilitesti), omaelämäkerrallinen minä(muistot)
  • omatunto, "yliminä" (ihanneminä) syntyy oidipaalivaiheen lopuksi
  • identiteetti kehittyy  nuoruusiässä


minäkäsitys

  • käsitys itsestä sisältää monta osa-aluetta
  • palautteiden merkitys
  • itsetunto voi olla aikuisellakin melko horjuva
  • jatkuvat kehut eivät kohota itsetuntoa, vaan realistinen palaute sekä onnistumisodotukset
  • pettymysten sietokyky
  • suomalaisessa kulttuurissa itseä on tapana vähätellä, tämä ei välttämättä kerro itsetunnon huonoudesta... KUKA PYSTYY MYÖNTÄMÄÄN, ETTÄ ITSEVÄHÄTTELY ON HYVIN YLEISTÄ? JA TEKEE SITÄ ITSEKIN? MÄ AINAKIN

Minäkäsityksen osa-alueita


  • minäkuvat(fyysinen,emotionaalinen, suoritusminäkuvat)
  • todellinen minä
  • ihanne minä
  • normatiivinen minä(käsitys muiden odotuksista)
  • julkinen minä
  • yksityinen minä



Minän rajat

  • narsistinen uhka : minän eheyttä ja kokemusta omasta hyvyydestä voi uhata moni asia (itsesäätely käynnistyy)
  • symbioosi,- flow- ja mystiset kokemukset häivyttävät minän rajaa
  • vahva minä kestää ryhmäpainetta
  • aivovauriot voivat vaurioittaa eri minätietoisuuden alueita(kehominä, oma elämäkerrallinen minä...)



YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI MUOVAAVAT PERSOONALLISUUTTA

lähiympäristö

  • perhe muovaa persoonallisuutta
  • lapsuuden kiintymyssuhteen laatu ja kohtelu vaikuttavat psyykkiseen terveyteen, lastensuojelun tarve kasvaa
  • luonto/kaupunki erilaiset kasvuympäristöt
  • itsetunto kehittyy lapsuudessa ja nuoruusiässä
  • myös toverisuhteilla on merkitystä



kulttuuri

  • arvot, asenteet, sukupuoliroolit...
  • perhemuodot
  • kieli (esim. tunnesanasto) vaikuttaa persoonallisuuteen
  • attribuointi tyyli vaihtelee, vaikutus mm. itsetuntoon
  • kulttuurin valtaetäisyys, erilaisuuden sieto, monimutkaisuus
  • kulttuurin indivualismi/kollektivismi: yksilön suoriutumisen tärkeys ja itsekkyys, ryhmään sopeutumisen tärkeys
  • aikakäsitys voi vaihdella eri kulttuureissa, samoin suhde työhön
  • avioliitto- ja perhekäsitys voi olla erilainen
  • identiteetti rakentuu suhteessa kulttuuriin.



KUVITUKSENA TAAS SATUNNAISET KUVAt..








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti